Екологічний брейн-ринг "У природі рівновага"

Екологічний брейн-ринг 
«У природі рівновага»

Мета: закріпити в дітей доступ­ні їм природничі, екологічні, екологічні знання, навички логічного мислен­ня, вміння узгоджувати власні дії з діями однолітків під час виконання практичних завдань. Заохочувати демонструвати свої знання народних зразків малих фольклорних форм та вміння застосовувати їх в ак­тивному мовленні. Виховувати до­питливість, любов до рідного краю. Збагатити словник дітей словом – поняттям «Брейн-ринг». Уточнити уявлення дітей про взаємозв’язки між об’єктами природи. Закріпити правила поведінки у природному середовищі, знання про рослини та тварини, що занесені до Червоної книги Рівненщини. Формувати вміння працювати гуртом, своєчасно допомагати товаришеві, спілкуватись один з одним.
Обладнання: фішки – бали, знаки до правил поведінки у природному середовищі, емблеми, пісковий годинник, піаніно, медалі „Природолюб”.
Підготовча робота: проведення занять, вікторин, дидактичних ігор, прогулянок до лісу, парку;  відгадування загадок, розв’язування проблемних мовно-логічних завдань. 

Хід змагання :
-       Сьогоднішнє засідання нашого клубу ми проведемо у вигляді екологічного брейн-рингу. Хтось із вас уже чув це слово? Я пояснюю: брейн-ринг – це змагання людей, які багато дечого знають і весь час поповнюють свої знання. Таких людей називають ерудитами.
– Як гадаєте, ви самі схожі на ерудитів? (Відповіді дітей.)
– Чому схожі? Так. Хоч ви ще другокласники, але також вчитеся і вже чимало знаєте.
Виходять капітани команд. У кож­ного спереду паперова медаль із зображенням символів команд.
Називає капітанів – ті встають і вітаються.
– Змагання матиме аж  шість раундів, тобто шість частин.
За кожну правильну відповідь ви одержуватимете фішку-бал
Перший раунд:
За певний час діти мають відповісти на ряд запитань. Сигналом до завершення раунду слугують акорди піаніно. Переможцем визнається команда, гравці якої дали найбільше правильних відповідей.
Запитання до команди 1
1.   На якій планеті ми живемо? (На планеті Земля.)
2.   Що таке атмосфера? (Це повітря.)
3.   Чому дерева не замерзають узимку? (У їхньому соці є цукор.)
4.   В якому лісі немає листя? (У хвойнім.)
5.   Що потрібне рослинам для росту? (Світло, тепло, волога, поживні речовини.)
6.   З яким деревом пов’язані місяця року? (Липа - липень)
7.   Де на Землі є вода? (У повітрі, грунті, під землею.)
8.   Чим корисні рослини (їх споживають, вони очищують повітря, лікують людей і тварин )
9.   Які птахи прилітають до нас узимку? (Снігурі, омелюхи.)
10.                     У кого ростуть зуби протягом усього року? (У гризунів.)
11.                     Хто на собі ліс носить? (Олень.)
12.                     Хто хвіст залишає і від ворога втікає ? (Ящірки.)
13.                     Які ви знаєте природні явища? (Туман, дощ, град. іній, сніг, ожеледиця, мороз тощо,)
14.                     Що відбувається з водою, коли вона нагрівається? (Випаровується, здіймається вгору, й там утворюються хмари.)
15.                     У які кольори розфарбована веселка (Усі. крім білого та чорного. Червоний, оранжевий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий)
16.                     Що відноситься до неживої природи? (Сонце, місяць, зірки, повітря, хмари.)
17.                     Кому потрібний кисень для життя? (Людям, тваринам.)
18.                     Що дає Землі Сонце? (Воно джерело тепла, світла і життя на Землі.)
19.                     Які рослини та тварини занесені до Червоної книги України? (Ті, яких стає у нас дедалі менше.)
Запитання для команди 2
1.   Скільки планет у Сонячній системі? (Дев‘ять.)
2.   Що таке Сонце? (Зірка.)
3.   Що таке Місяць? (Супутник Землі.)
4.   Що є середовищем для росту рослин? (Земля)
5.   Яка будова рослини? (Корінь, стебло, листя, цвіт, плід)
6.   Яке дерево влітку в білий пух одягається? ( Тополя.)
7.   Яка рослина цвіте лише один день? (Кактус.)
8.   Які тварини сплять із розплющеними очима? (Риби)
9.   Яка найбільша тварина на світі? (Слон.)
10.                     Які тварини розпушують грунт? (Черв‘яки, кріт)
11.                     Що для птахів найстрашніше взимку – холод чи голод. (Голод.)
12.                     Який птах вигодовує пташенят узимку? (Шишкар.)
13.                     Чи є пташине молоко? (Є. У голуба.)
14.                     Коли надворі найтепліше? (Влітку.)
15.                     Для чого потрібне сонячне тепло на Землі? (Для життя людей, тварин та рослин.)
16.                     Де знаходиться повітря? (У грунті, у воді, навколо нас.)
17.                     Що таке екологія? (Це наука про зв’язки між живими істотами та довкіллям, між людиною і природою. )
18.                     Що ви знаєте про планету Земля? (Вона кругла, обертається навколо своєї осі та Сонця, на ній живуть люди, тварини, ростуть рослини.)
19.                     Від чого залежить тривалість дня? (Від пори року.)
Другий раунд:
Приводиться дидактична гра «Червона Книга Рівненщини»
У ній беруть участь двоє  дітей. За правильну відповіді отримує фішку-бал. Коли ж вона не може відповісти, їй допомагає  інший гравець, Перемагає той, хто правильно пригадає назви зображених тварин і рослин, й отримає найбільше фішок.
Третій раунд :
Правила поведінки у природному середовищі.
За допомогою малюнків-знаків ви маєте сказати, як треба поводитися під час прогулянок на лоні природи.  Вчитель змішує знаки та по черзі показує їх кожній  команді.
Правила поведінки у природному середовищі
·       Не ламай гілок кущів та дерев, не обривай листи й цвіту.
·       Не псуй кори дерев.
·       Не рви квітів на луці, в полі, в лісі.
·       Збирай лише ті цілющі рослини, яких росте багато в цій місцевості.
·       Не рви сам лісових ягід, горіхів, а роби це лише з дорослими.
·       Не висмикуй гриба разом з грибницею.
·       Не топчи і не збивай отруйних грибів, бо вони корисні для тварин та рослин.
·       Не обривай павутиння й не вбивай павуків.
·       Не лови метеликів, бабок та інших комах.
·       Не руйнуй мурашників.
·       Не лови диких тварин, птахів та їхніх дитинчат.
·       Не підходь занадто близько до пташиного гнізда.
·       Не галасуй у лісі, в гаї, в лузі.
·       Не залишай багаття в лісі.
·       Не можна палити листя восени – його потрібно закопувати.
·       Не кидай на траву та під дерева папірців, клаптів целюлози, банок, уламків скла.
Фізкультхвилинка.
-       Бачу, ви вже багато зна­єте про природу. А от чи знаєте ви, як важливо її оберігати? Розкажіть про це.
Як оберігати природу?
Діти з кожної команди розпові­дають по черзі рядки з віршів про природу:
1.Усе, що у природі є,
Любити треба й поважати:
Птахів, тварин, рослини — все!
Без них не можна існувати.
2.   Ласкаве сонячне проміння,
І тихий плюскіт джерельця,
І пісня жайвора у небі,
Все це потрібно для життя.
3.   Природо, щира, добра мати.
Ми всі в боргу перед тобою.
Як добре в світі існувати,
Де все наповнене красою!
4.   Природо щира, добра мати,
В тобі і сила, і краса,
Нам треба всім про тебе дбати,
Щоб чистою була роса! 
Четвертий  раунд:
Команди розповідають одна одній заздалегідь заготовлені екологічні ситуації або загадки. Треба правиль­но відповісти на запитання.
Загадка 1. Тетянка запропонува­ла мамі влаштувати на балконі пта­шину їдальню. Мама погодилася. Те­тянка щодня насипала в годівницю насіння. Проте одного разу вона ду­же поспішала й не встигла покласти корм. Пташки прилетіли, але корму не знайшли. Наступного дня корм поклали, але пташки вже не приле­тіли. Чому? ( Можливо, вони замерзли від холоду й голоду Можливо, вирішили, що тут їх уже ніколи не годуватимуть /
Загадка 2. Двоє хлоп’ят ішли сте­жиною до ставка і раптом побачили на землі маленьке жабеня. “Воно, мабуть, заблукало. Давай візьмемо його до себе!” — сказав один із хлоп­чиків. “Ні, не чіпай, воно саме знай­де дорогу”, — відповів другий. Хто з хлопчиків правий? (  Другий, бо жабеня не може жити в сухій квартирі. Йому добре у вологій болотяній місцевості, на природі).
Загадка 3. У неділю Катруся з ма­мою вирушили до лісу. Катруся поба­чила великий гарний дзвіночок і вигукнула: Дивись, яка га­рна квітка я її зірву!”
“Не чіпай дзвіночка, — сказала мама, бо завдаси йому шкоди)
Загадка 4. Двоє хлопчиків стоя­ли на березі річки й кидали у воду камінці — хто далі кине. Чи правиль­но вони робили? (  Ні, не правильно, адже
навіть речами природного походження можна завдати шкоди річці ).
Загадки 5. Відгадайте лікарську рослину: в її листі міститься багато вітамінів. Навесні з неї варять зеле­ний борщ. У давнину з неї видобу­вали зелену фарбу, а з волокон ро­били мішковину. А ви гадали, що вона лише пече? (Кропива).
Загадка 6 У цієї ранньої весня­ної рослини листя зверху холодне, а знизу тепле. Квіти — яскраво-жовті. Відвар з них лікує кашель (Мати й мачуха)
П’ятий   раунд:
Продовжи прикмету:
Діти з команди  1 пока­зують на таблиці і називають птахів, що зимують. А діти з команди 2 розповідають прикмети про пта­хів за таблицею “Відгадай прикмету”.
Посеред кімнати виставлено таблицю із зображен­ням птахів у різних ситуаціях відпо­відно до змісту прикмети.
1.   Ворони ховаються в гіллі дерев — на вітер.
2.   Ворони гуляють по землі і шу­кають їжу — на добру днину.
3.   Ворони сидять на гілках, настов­бурчивши пір’я, — на мороз.
4.   Ворони голосно каркають — на снігопад.
Шостий раунд
Конкурс капітанів. Назвіть  прислів’я в яких згадується березень чи квітень  місяць за вибором дітей (один капітан  – березень, другий – квітень)
Березень
·       Березень березовим віником зиму вимітає, а весну в гості запрошує.
·       Березень часом снігом сіє, часом сонцем гріє.
·       У березні кожух і без ґудзиків теплий.
·       Березень у зими кожуха купив, а на третій день продав.
·       Ще березень далеко, а він уже вигляда лелеків.
·       У березні день з ніччю зустрічаються.
·       У березні ячмінь каже: ..Кидай мене в болото – буду як золото, топчи мене у грязь – будеш як князь”.
·       Буває март – на всі місяці варт.
·       Місяць березень за один день сімох жінок міняє.
·       Ні в березні води, ні в квітні трави.
·       Сухий березень, теплий квітень, мокрий май – буде гарний урожай.
·       У березні зі стріх капле, а в квітні травицею пахне.
·       Березень сухий, а мокрий май – буде каша й коровай.
·       Трапляється в березні юд, що в ньому сім поїзд.
·       У березні курка з калюжі води нап’ється.
·       Березень з водою, квітень і травою, а травень з квітами.
·       Березень невірний – то сміється, то плаче.
·       Весняний день рік годує.
·       Зійшов у березні сніжок – берись за плужок.
·       До першого грому земля не розмерзається..
Квітень
·       Квітневий день рік годує.
·       Хто в квітні не сіє, той у вересні не віє.
·       Квітневої роботи на май не відкладай.
·       Квітень з водою травень з травою.
·       У березні поскачи, а в квітні пограй, то не їстимеш коровай.
·       Сон на зиму відклади, а діло в квітні зроби.
·       У квітні ластівка день починає, а соловей кінчає.
·       Квітневий сніг такий, як жіночий плач.
·       Сухий квітень – голодний рік.
·       Вода на луках – сіно в копах.
·       У квітні погода один день блисне, а сім днів кисне.
·       Як терен квітами забіліє – селянин ячмінь сіє.
·       Де ластівка не літає, а в квітні додому прилітає.
·       Ранні ластівки – щасливий рік.
·       Не ламай печі, ще квітень надворі,
·       Раннє тепло у квітні мало чого варте, проте пічне вже не обдурить.
·       Вітер у квітні на суш – не росте ніщо ані руні.
·       Вода у квітні па луках – вважай, сіно в копицях.
·       Грім у квітні шкодить житу й ячменю.
·       Де в квітні річка, там в липні калюжа. 
Підсумок змагання


Немає коментарів:

Дописати коментар